onsdag den 14. november 2007

Spørgmål og flere vurderingskriterier uge 46

Spørgsmål
- Hvordan kan man komme til at forstå social konstruktivisme igennem mesterlære?
- Er det et problem at der ofte kun er en person som lære fra sig, i et mesterlære forhold (Tænk nu hvis det mesterpraktikeren lærer fra sig, er forkert.)
- Forgår der decideret refleksion, når lærlingen blot imiterer?
- Citat: En betragtelig del af af de færdigheder, kundskaber og værdier en lærling tilegner sig, overleveres uden at være specificeret verbalt. S. 174 mesterlære som læringsform. Spm. Det undre mig at man anvender en term som overlevere, da mesterlærling princippet synes at bygge på social konstruktivistiske tendenser.
- Eksisterer der nogen former for mesterlærling over nettet, hvor en mester og lærling kan skabe nogenlunde samme forhold som eksempelvis en tømmermester og hans lærling. Dvs. former for teknik der kan skabe hurtig feedback. Eksempelvis teknikker hvor fjernkontrol/overvågning, muliggør hurtig respons.

Flere vurderingskriterier
- Et læringsmiljø skal være tilgængeligt for alle. Derfor ikke begrænset af forskellige aldersgrupper ligesom i folkeskolen.
- Et IKT værktøj skal understøtte mesterlære forhold
- Et IKT værktøj skal muliggøre observation. Det kan være vha. video el. direkte webcam teknologi
- Et IKT værktøj skal ikke kun understøtte tekstbaseret kommunikation, men i stedet muliggøre forskellige former for kommunikation som kan komme så tæt på face2face kommunikation som overhovedet muligt.
- Et IKT værktøj skal konstitueres af en række faste aftaler, som gør at alle bruger det ens.
o Det kan f.eks. være rollefordeling i forhold til ordstyre, tovholder osv. Det kan også være aftaler i form af at der skal være en decideret agenda, når der chattes eller lignende.
- I et IKT værktøj skal der være god mulighed for at kommunikere asynkront
- Et IKT værktøj må for alt i verden ikke kun anvendes som datalager
- IKT værktøjer skal fordre frihed i forhold til den enkelte editor… Ligesom eksempelvis personlige weblogs.
- IKT værktøjer må ikke være alt for strukturelle og hierarkiske.
- Kommunikation må godt være kaostisk, så længe at der stadig er mulighed for at finde besvarelser osv.
- Det må ikke være alt for tidskrævende at finde rundt mellem diskussioner…
- Kommunikationssteder skal være synlige, og det må ikke være sådan at nogle glemmes…
- Der skal være muligheder for at anvende andre kommunikationsværktøjer end lige netop dem som udbudt af en undervisningsanstalt.
- Det skal være mulighed for at bevare kontinuerlig kommunikation…

Ingen kommentarer: